Skip Ribbon Commands
Skip to main content
 
MENU

Ιπποκράτης - Ιατρική

Κως 
​​Ο Ιπποκράτης, πατέρας της σύγχρονης ιατρικής, είναι το καύχημα των Κώων πολιτών και γι’ αυτό δικαίως η Κως χαρακτηρίζεται ως το νησί του Ιπποκράτη. ​​Γιος του Ηρακλείδη και της Φαιναρέτης, απόγονος ιερατικής οικογένειας με προγόνους που υπήρξαν Ασκληπιάδες ιερείς της Κω, ο θεμελιωτής και στυλοβάτης της σύγχρονης Ιατρικής Επιστήμης Ιπποκράτης γεννήθηκε στην Κω, κατά την παράδοση στην αρχαία πρωτεύουσα του νησιού, την Αστυπάλαια, το 460 π.Χ., χρονολογία που μας υποδεικνύει ο Ιστόμαχος ο Εφέσιος. Είχε δύο γιούς που ήταν επίσης εξαίρετοι γιατροί, τον Θεσσαλό και τον Δράκοντα.
 
Πήρε άριστη μόρφωση από τον πατέρα του και από τον παππού του Ιπποκράτη. Δάσκαλοί του υπήρξαν ακόμη ο διαιτολόγος Ηρόδικος ο Σηλυμβριανός, ο σοφιστής Γοργίας ο Λεοντίνος και ο φιλόσοφος Δημόκριτος ο Αβδηρίτης. Ασκήθηκε στην ιατρική επιστήμη της σχολής της Κω και της σχολής της Κνίδου, αλλά δεν καθηλώθηκε από το μυστικισμό της ιερατικής ιατρικής που επικρατούσε μέχρι τότε. Περιόδευσε πολλές χώρες, όπως τη Θράκη, τη Θάσο αλλά και την Αίγυπτο. Μελέτησε την φύση, το κλίμα, τα έθιμα και το χαρακτήρα των λαών τους και συγκέντρωσε πολύτιμες γνώσεις.
 
Μετά από όλες αυτές τις περιοδείες γύρισε στην Κω και, γεμάτος εμπειρίες, άρχισε να επεξεργάζεται το πολύτιμο επιστημονικό υλικό που είχε συλλέξει. Ανέλαβε την ιατρική σχολή της Κω και άρχισε να διδάσκει τους νέους που είχαν την έφεση και την ικανότητα να σπουδάσουν. Ερεύνησε την ιατρική των ιερέων του Ασκληπιείου της Κω, παρακολούθησε την ιατρική των μάγων και των πρακτικών γιατρών, μελέτησε την ιατρική των Γυμναστών και των Φιλοσόφων, εφάρμοσε νέες θεραπευτικές μεθόδους, απλοποίησε τις θρησκευτικές διατυπώσεις, καταδίκασε της αγυρτείες και διακήρυξε το νέο ιατρικό του «πιστεύω». Διέδωσε, επίσης, το ανθρωπιστικό του δόγμα: «ωφελέειν ή μη βλάπτειν» (να ωφελείς, ή μην βλάπτεις) και έθεσε ως κορωνίδα των ηθικών αξιών του το περίφημο: «ην γαρ παρή φιλανθρωπίη, πάρεστι και φιλοτεχνίη» (όπου υπάρχει αγάπη για τον άνθρωπο, υπάρχει αγάπη και για την τέχνη).
 
Για τον Ιπποκράτη, μεγάλος οδηγός ήταν η Μητέρα Φύση. Θεωρούσε την ιατρική άρρηκτα συνδεδεμένη με την φιλοσοφία, γεγονός που τον έκανε να πιστεύει ότι ικανός γιατρός μπορεί να γίνει μόνον ο φιλοσοφικά σκεπτόμενος. Γι’ αυτόν ο γιατρός έπρεπε να είναι μεταξύ άλλων θεοσεβής, φιλάνθρωπος, σεμνός, καθαρός, αφιλοχρήματος, υπομονετικός, ευγενής, εχέμυθος και μετριόφρων.
 
Η φήμη του Ιπποκράτη απλώθηκε γρήγορα παντού και όλοι τον καλούσαν να τους προσφέρει τις υπηρεσίες του. Γιάτρεψε, μεταξύ άλλων, τον Δημόκριτο μετά από κάλεσμα των Αβδηριτών και τον βασιλιά της Μακεδονίας Περδίκκα Β’ που έπασχε από ψυχικό μαρασμό. Επίσης, επισκέφθηκε την Αθήνα και βοήθησε να σταματήσει η επιδημία που μάστιζε την πόλη. Απόλαυσε τιμές, τόσο από τους Αθηναίους που τον στεφάνωσαν με χρυσό στεφάνι όσο και από τους Κώους συμπατριώτες του, που τίμησαν την μνήμη του με απεικονίσεις σε πολλά νομίσματα της Κωακής Πολιτείας.

Ο Ιπποκράτης πέθανε στη Θεσσαλία σε βαθιά γεράματα και θάφτηκε μεταξύ Τυρνάβου και Λάρισας. Η παράδοση λέει πως στον τάφο του για πολλά χρόνια παρέμενε σμήνος από μέλισσες, που το μέλι τους είχε ιαματικές ιδιότητες.

Χάρη στον Ιπποκράτη, το μικρό νησί της Κω προσέφερε πολλά στην ελληνική σκέψη και στον πολιτισμό. Η μεγαλοφυΐα του Ιπποκράτη, ιεροφάντη και μύστη της πιο ζωντανής ανθρωπιστικής θρησκείας και θεμελιωτή και αναμορφωτή της ιατρικής τέχνης, ανέδειξε το νησί στην οικουμένη.

Ο Όρκος του Ιπποκράτη​​​


Κως 
​​​​Ο όρκος του Ιπποκράτη είναι ένα αριστούργημα ηθικού μεγαλείου, καθώς προβάλλει τις θεμελιώδεις αρχές του επαγγελματικού ήθους των γιατρών και διατυπώνει τις αθάνατες υποθήκες του σοφού Δασκάλου της Κω προς κάθε άνθρωπο. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το παγκόσμιο ιατρικό σώμα δίνει το συγκεκριμένο όρκο σε μορφή τελετής, παρότι δεν είναι πλέον αναγκαστικός και δεν λαμβάνεται από όλους τους γιατρούς. Στον όρκο έχουν γίνει αρκετές αλλαγές ανά χώρα και ανά σχολή, διατηρώντας ​κάποια κομμάτια του και αλλάζοντας άλλα, όπως αυτά που απαγόρευαν στους περισσότερους γενικούς γιατρούς την έκτρωση, την ευθανασία και τη χειρουργική.
 
Στα Ιπποκράτεια που γίνονται κάθε χρόνο στην Κω, το αποκορύφωμα των εκδηλώσεων είναι η αναπαράσταση του Όρκου του Ιπποκράτη, η οποία γίνεται στο Ασκληπιείο. Ένας νεαρός στεφανηφόρος συνοδεύεται από δύο κοπέλες που παριστάνουν τις Θεές Υγεία και Πανάκεια, ενώ προηγείται πομπή με τρεις αυλοφόρους που παίζουν ένα ρυθμικό μουσικό κομμάτι καθώς κατεβαίνουν αργά και μεγαλόπρεπα τις φαρδιές σκάλες του δεύτερου ανδήρου του Ασκληπιείου. Δώδεκα κόρες ντυμένες με λευκή εσθήτα και με κάνιστρα στα χέρια ραίνουν με ροδοπέταλα το Βωμό του Κυπαρισσιού Απόλλωνα, μπροστά στον οποίο ο στεφανηφόρος απαγγέλλει τον Όρκο.
 

Ο όρκος του Ιπποκράτη

  1. Ορκίζομαι στο γιατρό Απόλλωνα και στο Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια και σ’ όλους τους Θεούς και τις Θεές, που βάζω μάρτυρες, ότι θα εκπληρώσω τον όρκο μου αυτό και το συμβόλαιο αυτό σύμφωνα με τη δύναμη μου και την κρίση μου.
  2. Ότι θα θεωρώ εκείνον που μου δίδαξε την τέχνη αυτή ίσο με τους γονιούς μου, και θα το κάνω κοινωνό του βίου μου, και θα του προσφέρω από τα δικά μου ότι χρειάζεται. Τους απογόνους του θα θεωρώ ως αδέλφια μου και θα τους διδάξω την τέχνη αυτή, αν θέλουν να μάθουν, χωρίς μισθό και χωρίς συμφωνία.
  3. Ότι θα μεταδώσω τους επαγγελματικούς κανόνες, τα θεωρητικά μαθήματα και τις υπόλοιπες διάφορες ασκήσεις στους γιούς μου, στους γιούς του δασκάλου μου, και σε μαθητές που θαχουν συνδεθεί μαζί μου με όρκο και συμβόλαιο, κατά τη συνήθεια των γιατρών, και σε κανέναν άλλο.
  4. Θα χρησιμοποιήσω τη θεραπευτική δίαιτα μόνο για ωφέλεια των αρρώστων, όσο εξαρτάται από τη δύναμη και την κρίση μου, και θα τους προφυλάξω από κάθε βλάβη κι αδικία.
  5. Δεν θα χορηγήσω θανατηφόρο φάρμακο σε κανένα, όσο κι αν παρακληθώ ούτε θα υποδείξω τέτοια συμβουλή. Επίσης δεν θα δώσω σε γυναίκα φάρμακο εκτρωτικό.
  6. Αγνή και καθαρή θα διατηρήσω τη ζωή μου και την τέχνη μου.
  7. Δεν θα χειρουργήσω οπωσδήποτε αυτούς που πάσχουν από πέτρα, αλλά θα αφήσω την πράξη αυτή σους εξασκημένους
  8. Σε όσα σπίτια προσκαλούμαι, θα μπαίνω για το καλό των αρρώστων, κρατώντας τον εαυτό μου μακριά από κάθε θεληματική αδικία ή άλλη διαφθορά και προπάντων μακριά από κάθε αφροδισιακή πράξη σε σώματα γυναικών και ανδρών, ελεύθερων ή δούλων.
  9. Όσα δε κατά την διάρκεια της θεραπείας θα δω ή θα ακούσω, ή και πέρα από τις ασχολίες μου στην καθημερινή ζωή, όσα δεν πρέπει ποτέ να κοινολογούνται στους έξω, θα τα αποσιωπώ, υπολογίζοντας ότι αυτά είναι ιερά μυστικά
  10. Όσο λοιπόν θα τηρώ τον όρκο μου αυτό, και δεν θα τον παραβιάζω, είθε να πετυχαίνω στη ζωή και στην τέχνη μου, έχοντας καλό όνομα πάντοτε ανάμεσα στους ανθρώπους. Αν όμως παραβώ και γίνω επίορκος, τα αντίθετα θα πάθω. ​​​​​​​​​​
Σημειωματάριο Ταξιδιού
 
Χρησιμοποιώντας το σύμβολο Add points of interest , μπορείτε να κρατήσετε στο σημειωματάριο σημεία ενδιαφέροντος και μέρη που θα θέλατε να επισκεφτείτε όταν έρθετε στο νησί μας. Τον κατάλογο των σημείων μπορείτε να τον έχετε στο κινητό σας μέσω της εφαρμογής που διαθέτουμε για εσάς.